FOTOGRAF gorzów LUBUSKIE fotograf ZIELONA GÓRA

 

Wielkimi krokami zbliża się zimą, a więc i noc zapadać będzie dużo wcześniej niż latem. Z tego względu warto dowiedzieć się czegoś więcej o fotografii nocnej! Zdjęcia robione w nocy, i w ogóle światło nocne, jest z punktu widzenia fotografii niezwykle interesujące. Ciemność i brak światła jest tutaj tylko pozorna. Stosując odpowiednie parametry takie jak czas naświetlania, przesłona, a nawet czułość ISO uda nam się wykonać poprawne pod względem ekspozycji zdjęcie. I jest to największy kłopot dla rozpoczynających zabawę z tym typem fotografii. Jednak po kilku próbach na pewno dojdziemy do wprawy! Dlatego też nie warto szybko się zrażać!

 

Jak wiemy, mała ilość światła, zmusza nas do zastosowania odpowiednio długiego czasu naświetlania. Czasami czas jest ten zbyt długi, aby wykonać wystarczająco ostre zdjęcie z ręki. W większości przypadków będzie trzeba użyć statywu. Warto więc się w niego zaopatrzyć jeszcze przed wyjściem w plener. Pamiętajmy, że im cięższy jest statyw tym lepiej ustabilizuje on nam aparat. Czasami zbyt lekkie statywy mogą na nic się nam nie zdać. Jeśli nie mamy statywu pomyślmy nad jakimś innym rozwiązaniem, dzięki któremu unieruchomimy nasz aparat na nieco dłuższą chwilę. Czasami można położyć aparat na samochodzie, ale pamiętajmy, że nie wszędzie da się wjechać autem. Plecy kolegi mogą nie być dobrym stabilizatorem:)

 

Bardzo przydatny może okazać się również wyzwalacz radiowy, dzięki któremu bez dotykania aparatu uda nam się uruchomić spust migawki. Jeśli nie mamy jednak czegoś takiego możemy użyć samowyzwalacza. Wtedy migawka wyzwoli się automatycznie po kilku, bądź kilkunastu sekundach.

 

Im mniej drgań wystąpi w chwili robienia zdjęcia tym lepiej! Jeśli zdjęcie będziemy robić stojąc np. na moście lub wiadukcie, przejeżdżające cięższe samochody mogą nam nieco utrudnić zadanie. Warto więc poczekać aż ruch uliczny będzie minimalny, lub gdy nie będzie go wcale. Czasami zdjęcie na wyświetlaczu aparatu może wydawać się ostre, a dopiero przy jego dużym powiększeniu może się okazać, że jednak jest lekko, bądź nawet sporo poruszone.

 

Pamiętajmy również, że i mniej światła wpada przez obiektyw tym czułość ISO powinna być wyższa. Przy stosowaniu dużych wartości ISO na zdjęciach z kliszy powstawało dosyć spore ziarno. Gdy używamy aparatów cyfrowych nie ma tam czegoś takiego jak ziarno. Jest coś podobnego tylko mówi się na to szumy:) A więc pamiętajmy: przy dużych czułościach szumów będzie dużo więcej niż przy mniejszych. Niestety, czasami lepiej zrobić zdjęcie z dużymi szumami niż nie zrobić go wcale. Niestety, jedna z rzeczy, z którymi będzie łatwiej się pogodzić niż walczyć. Można trochę odszumić zdjęcie w programach graficznych, ale możemy tez uznać je za jakiś tam walor estetyczny! Co kto lubi. Czasami świetne zdęcie, nie musi być wcale technicznym majstersztykiem. Liczy się raczej pomysł i fantazja. Jeśli w aparacie posiadacie funkcję redukcji szumów to jak najbardziej można z niej skorzystać!

 

Przyda się również odrobina wiedzy! Przyda się znajomość takiej opcji, jak pomiar światła. W większości bardziej zaawansowanych aparatów jest kilka opcji pomiaru. Mogą się różnie nazywać w zależności od modelu i formy. U mnie jest matrycowy, centralny i punktowy. Nie będę dokładnie opisywać o co w tym chodzi, bo na pewno macie to w swoich instrukcjach obsługi aparatu. Techniczne aspekty zostawię Wam jako zadanie domowe, a poruszę kwestie bardziej praktyczne.

 

Zdjęcia nocne mają bardzo dużą rozpiętość  barw. Z jednej stron będą to jasne snopy światła, a z drugiej ciemne plamy np. nieba.  Pomocne będzie tu ustawienie punktowego, bądź centralnego pomiaru światła. Musimy się jednak najpierw zastanowić na co ustawić pomiar. Czy na jasne partie czy na ciemne. Jeśli ustawimy na ciemne, potrzebny będzie dłuższy czas naświetlania. Jeśli na jasne, te ciemne partie mogą być nieco niedoświetlone. Ustawmy więc najlepiej na to miejsce, na którym nam najbardziej zależy, czyli na to, co jest tematem zdjęcia. To chyba będzie najlepsze i najprostsze rozwiązanie. Duży kontrast może bowiem zmylić aparat. Wtedy musimy pomyśleć za niego i ustawić odpowiednie parametry. Jakie? Tutaj radzę poeksperymentować, bo każdy aparat jest inny i każdemu zależeć może na zupełne innym efekcie końcowym.

 

Jeśli Wasz aparat ma opcję fotografowania w nocy, to skorzystajmy z niej. Może dać naprawdę dobre efekty, a czasami nawet bardzo nam pomóc. Chyba większość bardziej zaawansowanych lustrzanek nie ma takiej opcji. Dobrze to czy źle? Nie wiem. Na to pytanie już musi odpowiedzieć sobie każdy z nas sam. Może po prostu producenci uznali, że skoro kupujemy aparat za tak duże pieniądze już coś powinniśmy umieć:) O tyle dobrze, że w aparatach na bieżąco możemy skontrolować efekty naszej pracy i metoda prób  błędów na pewno czegoś się nauczymy.

 

Unikajmy jednak robienia zdjęć w nocy z użyciem wbudowanej w aparat lampy błyskowej. Możemy w ten sposób zepsuć cały klimat zdjęcia. To co jest najbliżej aparatu będzie dobrze oświetlone, czasami nawet przepalone, gdy nieumiejętnie ustawimy moc lampy, a reszta kadru pozostanie nazbyt ciemna, lub całkiem czarna.

 

I sprawa najważniejsza! Jaki czas i jaką przesłonę ustawić? To zależy tylko i wyłącznie od Was! Na początek możemy pokombinować z fotografowaniem na priorytecie przesłony, lub czasu. Kiedy dojdziemy do większej wprawy możemy przerzucić się na ustawienia całkowicie manualne. Pamiętajmy jednak, że przy użyciu bardzo małej wartości przesłony możemy mieć mniej zadowalające efekty niż przy zastosowaniu większej. Np. przy zastosowaniu wartości F/8 od jasnych obiektów mogą odchodzić fajne promyczki tworząc gwiazdeczki. W zasadzie możemy uzyskać podobny efekt używając specjalnego filtra, ale po co, prawda? :)

 

W przypadku ustawienia czasu naświetlania jeśli chcemy uzyskać ciekawe rozmycie fotografowanych elementów w ruchu to również musimy poeksperymentować i zastanowić się jaki efekt chcemy uzyskać. Im dłuższy będzie czas, tym to rozmycie będzie większe. Pamiętajmy jednak o zależnościach pomiędzy czasem naświetlania o otworem przesłony!

 

Warto również poeksperymentować z balansem bieli. Jeśli nie chcemy aby wszystkie zdęcia wyszły pomarańczowe lub żółte powinniśmy zmienić balans bieli. Większość ulic oświetlona jest światłem latarni, więc przestawienie balansu na światło żarowe trochę tutaj powinno pomóc. Oczywiście możemy zrobić zdjęcie w RAWie i wszystko dopasować w komputerze. Może być to całkiem dobre rozwiązanie!

 

I mała rada praktyczna… Warunki nocne są nieco trudniejsze i bardziej wymagające niż podczas fotografowania w dzień. Zużycie baterii, czy akumulatorów jest również dużo większe przy dłuższych czasach. Matówka bowiem musi chodzić duuużo dłużej niż przy normalnym fotografowaniu.  Nie zapomnijcie więc naładować wcześniej aparat, lub zabrać ze sobą w plener dodatkowe akumulatorki. Możemy też wziąć ze sobą jakiegoś kolegę, lub koleżankę. Na pewno poczujemy się dużo bezpieczniej niż w pojedynkę!

 

Spróbujmy również zrobić kilka zdjęć nie tylko w nocy, ale i o zmierzchu! Efekty mogą być niesamowite!

 

 

Malwina Aurelia Atras

 

FOTOGRAF LUBUSKIE

FOTOGRAF GORZÓW / FOTOGRAF ZIELONA GÓRA

 

Malwina Aurelia Atras, fotograf gorzów, ślub, wesele, studio fotograficzne gorzów wlkp., fotograf zielona góra, fotograf sulechów, fotograf międzyrzecz, fotograf skwierzyna, fotograf lubuskie, fotograf na ślub i wesele, fotografia okolicznościowa, fotograf świebodzin, najlepszy fotograf w wojewodztwie lubuskim, Malwina Aurelia Atras, fotograf gorzów, ślub, wesele, studio fotograficzne gorzów wlkp., fotograf zielona góra, fotograf sulechów, fotograf międzyrzecz, fotograf skwierzyna, fotograf lubuskie, fotograf na ślub i wesele, fotografia okolicznościowa, fotograf świebodzin, najlepszy fotograf w wojewodztwie lubuskim, fotograf lubuskie, fotograf zielona góra, zdjęcia ślubne zielona góra, usługi foto zielona góra, sulechów fotograf, fotograf skwierzyna, fotograf miedzyrzecz, świebodzin fotograf, zdjęcia lubuskie, Malwina Aurelia Atras, fotograf gorzów, ślub, wesele, studio fotograficzne gorzów wlkp., fotograf zielona góra, fotograf sulechów, fotograf międzyrzecz, fotograf skwierzyna, fotograf lubuskie, fotograf na ślub i wesele, fotografia okolicznościowa, fotograf świebodzin, najlepszy fotograf w wojewodztwie lubuskimfotograf świebodzin zdjęcia rodzinne sesje dziecięce sesje zdjęciowe fotograf gorzów fotograf lubuskie zdjęcia reklamowe lubuskie zdjęcia dla firm gorzów ślub wesele szczecin fotograf pomorskie poznań fotograf ślub wesele wielkipolska sesje zdjęciowe zdjęcia ślubne fotograf na ślub i wesele szczecin fotograf poznań usługi fotograficzne dla firm zdjęcia dla firm szczecin fotograf na ślub i wesele szczecin pomorskie fotograf poznań fotograf wielkipolska ślub wesele kamerzysta zdjęcia ślubne fotoreportaż ślubny szczecin poznań fotograf gorzów fotograf zielona góra fotograf lubuskie ślub wesele kamerzysta szczecin  ślub wesele  fotograf zielona góra zielona góra zielona góra fotograf zachodniopomorskie usługi fotograficzne zachodniopomorskie fotograf zielona góra lubuskie  fotofrafen hochzeiten potsdam berlin bernau eberswalde spremberg greifsald stralsund lubeka rostck brema hochzeiten drezno brandenburg hamburg stuttgart frankfurt munchen hochzeiten neugeboren hochzeitstag hochzeitsfotograf babies buissnes journalismus fotos prautpaares fotografiren engagements shooting zivilhochzeit hochzeitsreportagen berlin potsdam hochzeit fotograf gorzów fotograf zielona góra fotograf lubuskie fotograf świebodzin fotograf międzyrzecz fotograf skwierzyna ślub wesele zdjęcia ślubne fotograf gorzów fotograf lubuskie lubuski fotograf 
 
 
Copyright © 2010 atrasphotography.pl. All rights reserved.

Projekt i wykonanie freshcreation.pl.